سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Samsunga80

نظر

بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر تلفن همراه، هیچ محدوده سنی ندارند. تنوع بسیار زیاد و همگی یک ویژگی مشترک دارند؛ در کف دست کاربران جا میشوند. بازی باعث حس همزاد پنداری میشود. یعنی کاربر خودش را جای شخصیت رایانه‌ای میگذارد و به هنگام بازی، بدون اینکه خودش بداند در دنیای دیگری سیر میکند. این دو اصل که اصل دوم بسیار به موفقیت یک بازی کمک میکند. باعث میشوند تا کاربران در دام این بازی‌ها گرفتار شوند و در این چرخه زمان بسیاری را سپری کنند. همیشه این موضوع تنها به از دست دادن زمان نمیماند و در بسیار از موارد به صرف هزینه مالی می انجامد. 

 

استرات‍ژی کلش آف کلنز

بازی رایانه‌ای «کلش‌آف‌کلنز» به یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌های فضای مجازی در میان جوانان ایرانی تبدیل شده است. در سال 2012، شرکت فنلاندی سازندهبازی‌های رایانه‌ای به‌نام «سوپرسل» بازی استراتژیک برخورد قبیله‌ها (clash of clans) را برای سیستم عامل شرکت اپل روانه بازار کرد. مدتی نگذشت که این بازی در رتبه‌ی نخست نرم‌افزارهای شرکت اپل قرار گرفت. استراتژی کسب درآمد شرکت ارائه رایگان نرم افزار بازی می‌باشد ولی در ازای امکانات جانبی هزینه دریافت می‌کند. رایگان بودن این بازی موجب شد در بیشتر نقاط جهان از جمله ایران طرفداران زیادی پیدا کند. در سال 2013 نمونه قابل نصب روی سیستم عامل اندروید هم عرضه شد تا کاربران بیشتری را به خود جلب کند.

استراتژی بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans - دیجی اسپارک

ماجرای بازی کلش آو کلنز

بازی آنلاین «کلش‌آف‌کلنز» داستان تسلط بر دهکده‌ای است که مورد هجوم متجاوزان قرار می‌گیرد، متجاوزان یا دهکده‌ها از اقوام و ملیت‌های مختلفی هستند. طراحی بازی به‌گونه‌ای است که کاربر ایرانی نمی‌تواند با یک دهکده اسرائیلی روبرو شود و اغلب بازیکنان ایرانی با عرب‌ها و بازیکنان عرب با ایرانی‌ها مواجهه و درگیر می‌شوند. همچنین بازیکنان با غرق و مجذوب شدن در آن، ناخودآگاه درگیر عناصر احساسی کاذب و غیراخلاقی و غیرانسانی می‌شوند و فرصت پیدا می‌کنند تا به این واسطه امتیاز بگیرند. روحیه برتری‌جویی و تخریب چنان قوت می‌گیرد که جان دیگران بی‌ارزش خواهد شد، به شکلی که حتی بازیکن برای رسیدن به هدفش اجازه کشتن سربازان خود را هم پیدا می‌کند.

در «کلش‌آف‌کلنز» همه کاربران باید بی‌رحم باشند به همین دلیل در روند بازی افراد دلرحم، زودتر مورد آسیب قرار می‌گیرند (قانون جنگل). بازیکنان مدام نگران هستند که قلعه‌شان مورد دستبرد و حمله قرار نگیرد. استراتژی حرف اول را می‌زند، بدین معنی که؛ هر بازیکن مالک دهکده‌ای است که در آن‌جا باید ساخت و ساز کند. برای این منظور نیاز به منابع مالی دارد که آن را توسط طلا و اکسیر تامین می‌کند، آن‌هم به دو روش؛ اول استخراج از معادن، که خیلی زمانبر است، و دوم دزدیدن و غارت منابع دیگر بازیکنان.

 

روش‌ها بازی کلش اف کلنز

بازیکنان در فضای مجازی کلش اف کلنز بسته به نوع استراتژی، روشی را برمی‌گزیند؛ ساخت و تولید یا دزدی و غارت و یا ترکیبی از هر دو. درنتیجه دهکده‌ها جهت تاراج منابع و ذخائر دیگران به یکدیگر حمله کرده و جهت جلوگیری از تاراج و غارت منابع خودشان، بازیکنان اقدام به ساخت ابزار دفاعی مثل اردوگاه آموزشی، اسلحه‌خانه، برجک، توپ و… می‌کنند. تا اینجا شیوه بازی روش‌هایی را در دست گرفته است که نیاز به قدرت طلبی در کاربران را تحریک می‌کند. در اوایل بازی شخصیتی مجازی بازیکن را تحریک و ترغیب می‌کند تا جهت انجام سریع کارها از جم (Gem = سنگ قیمتی) استفاده نماید جم نوعی کاتالیزور بازی است که زمان ساخت و سازها را صفر می‌کند. برای بازی باید پول خرج کرد و وقت صرف نمود. درحقیقت هدف اصلی بازی فروش جم کلش اف کلنز است.

 

چه حسی در بازی کلش اف کلنز هست؟

بازی کلش طوری طراحی شده است که حس منحصر به فرد بودن و برتری‌جویی را به اشخاص می‌دهد و بازیکنان برای مطرح بودن حاضرند پول بپردازند و جم کلش بخرند تا از دیگران برتر باشند. هیجان‌انگیزترین قسمت بازی جنگ قبایل است که بازیکنان با قبایل مختلف (بازیکنان دیگر) وارد جنگ می‌شوند، این‌کار می‌تواند انفرادی و یا تیمی صورت گیرد (اتحاد چند دهکده). از طرفی تخریب و نابودی و ویرانی مساوی است با کسب غنیمت و امتیاز بیشتر، یعنی موفقیت مساوی است با ارتقا سطح بازی و تخریب بیشتر. هر چه سطح موفقیت بازیکن بالاتر می‌رود بر میزان استرس و اضطراب او افزوده می‌شود، زیرا ولع و هیجان بیشتری برای ادامه بازی و رسیدن به مراحل بالاتر پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که اکثر بازیکنان «کلش آف کلنز» معتقدند در مراحل پایین‌ راحت‌تر می‌توان از این بازی صرف‌نظر کرد، اما هرچه به مراحل بالاتر نزدیک می‌شوند، قدرت انصراف و ترک صحنه را از دست خواهند داد، یعنی به‌نوعی به آن اعتیاد پیدا می‌نمایند.

احساسات کاربر در بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans - دیجی اسپارک

در بازی مخرب و سرشار از خشونت کلش آف کلنز ، کسی موفق‌تر است که توانایی و روحیه‌ی تخریب و نابودی بیشتری داشته باشد، درست نقطه‌ی مقابل خصوصیاتی که برای یک انسان سالم، از لحاظ روحی و جسمی می‌توان در نظر گرفت. آسیب‌های بازی هم علت و هم معلول‌اند و به راحتی به بازیکن و بعد به پیکره‌ی خانواده تزریق می‌شود.

 

اهداف بازی کلش آف کلنز

اما اهدافی که در پشت بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans نرم‌افزار به‌ظاهر سرگرم‌کننده نهفته است بسیار وسیع‌تر و عمیق‌تر از یک بازی ‌می‌باشند. در بازی‌های آنلاین برای دریافت برخی تجهیزات و آپشن‌های اضافی، بازیکن باید خرید کند. گرچه اکثر محتویات و قابلیت‌های بازی رایگان و به اصطلاح باز هستند، ولی برای‌ پیشرفت و در صحنه‌ی رقابت ماندن و تقویت مداوم حس برتری باید پول خرج کرد. تا ابزار آلات هجومی و دفاعی، جم کلش اف کلنز (الماس یا همان سنگ قیمتی) و منابع بیشتر‌ی بدست آورد. از این رهگذر منبع درآمدی سرشار، قریب هفتصد هزار دلار (روزانه)، برای سازندگان آن به ارمغان می‌آورد. هدف بازیکن در دنیای مجازی بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans ساخت و ساز تجهیزات و امکانات برای خود است و نابودی و تخریب و کشتار دیگران، غارت و قتل و چپاول و جنگ. ترویج پیروزی و رسیدن به هدف به هر قیمتی. یعنی رواج سیاهی و نفرت. برای بدست آوردن آن‌چه می‌خواهید هیچ راهی جز جنگیدن و تخریب و ویرانی و کشتن نیست.

اهداف بازی کلش آو کلنز Clash of Clans purpose - دیجی اسپارک

بازی «کلش آف کلنز» مروج نژادپرستی، خشونت، بی‌رحمی، نسل‌کشی، آدم‌کشی و دیگر مولفه‌های زشت غیرانسانی و انحطاط اخلاقی است. سوای اینکه روزانه توسط بازیکنان ده‌ها میلیون دلار به حساب سازندگان بازی پول واریز می‌گردد. یعنی هدر دادن ارز و سرمایه ملی برای یک امر پوچ و بی‌ارزش و تخریب اقتصادی. ناگفته نماند چنین فرآیند پررنگ و آب و اغوا‌کننده‌ای بر سطح نقدینگی بازار ملی تاثیری نامحسوس و ناپیدا گذاشته و رفتار اقتصادی کاربران را به‌شکلی غیر‌ملموس هدایت می‌کند. کاربر می‌تواند پول خود را در بازار داخلی صرف کارهایی فرهنگی یا اقتصادی با ارزش افزوده کند، ولی به‌واسطه جذب در فضای مجازی و کاذب سرمایه‌های نقدی کشور از چرخه ملی خارج می‌شوند.

 

تولید محتوا در بستر بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans

از طرفی دیگر کارشناسان سازنده بازی کلش آف کلنز Clash Of Clans با مطالعه بر روی رفتارهای کاربران بازی data minig در هر کشوری پی به روند استرات‍ژیک فکری آنان (بازیکنان) می‌برند. با بررسی و آنالیز چنین اطلاعاتی نسبت به مهندسی و تولید و عرضه محتواهای مختلف در فضای مجازی به‌عنوان خوراک ذهنی برنامه‌ریزی می‌کنند. بازی «جنگ قبایل» نه تنها با آموزه‌های اخلاقی، انسانی و فرهنگی جامعه سنخیتی ندارد، بلکه روحیه تخریب‌گری را تقویت کرده و زمینه بی‌قراری و استرس، گوشه‌گیری و انزوا و… را در افراد به‌وجود می‌آورد. برخی پژوهشگران معتقدند ؛«جنگ قبایل» جنگ و ستیز با تمامی مفاهیم متعالی، زیبا، ارزشی و اخلاقی انسانی در زندگی است.